De Design Thinking-methode houdt in dat je problemen oplost door te denken vanuit wat de gebruiker nodig heeft. Je laat dus je eigen oplossingsideeën los en verplaatst je in de gebruiker. Dat is bijvoorbeeld een handige manier van denken bij apps ontwikkelen, maar ook als je een product ontwikkelt of een complex probleem moet oplossen. Wat Design Thinking precies is en hoe wij het toepassen in onze processen? Dat lees je hieronder.
Wat is Design Thinking precies?
Het klinkt logisch dat je als ontwikkelaar de behoeften van de klant of eindgebruiker op #1 zet. Toch is dat niet altijd de standaard. Bij softwareontwikkeling waren eerder vaak interviews met de opdrachtgever het uitgangspunt. Daar kwam dan een plan van eisen uit voort. Het probleem is alleen dat je software vaak niet bouwt voor de opdrachtgever, maar voor de klant van de opdrachtgever. Je wilt dus vooral iets maken wat volledig past bij wat de klant van de opdrachtgever zoekt.
De apps die we bij Iconica ontwikkelen, moeten iets zijn waar de eindgebruiker op zit te wachten. Daarom werken wij volgens de principes van Design Thinking: de behoeften van de eindgebruiker zijn het uitgangspunt.
Het is dan ook veel logischer om de eindgebruiker te betrekken in het proces van appontwikkeling. Dát is waar het bij Design Thinking om draait. Je gaat eerst het probleem van de eindgebruiker vaststellen. Vervolgens zoek je naar oplossingen waarin je de behoeften van de eindgebruiker meeneemt.
Design Thinking is een manier van denken en werken om complexe problemen op te lossen. Dat kan van alles zijn: apps ontwikkelen, producten ontwikkelen, strategieën bedenken of complete maatschappelijke problemen oplossen. Het idee is dat je tot zoveel mogelijk oplossingsrichtingen komt. Zodra je die helder hebt, ga je daaruit de best passende oplossing selecteren. Vervolgens ontwikkel je een prototype om die oplossing direct in de praktijk te testen.
Waar komt de Design Thinking-methode vandaan?
De Amerikaanse psycholoog en econoom Herbert Simon is de grondlegger van de Design Thinking-methode. Hij bedacht deze methode als een manier om snel tot zoveel mogelijk ideeën te komen. Die ideeën vormen de basis voor creatieve oplossingen. Het principe is dat je niet te snel ideeën afketst, maar eerst zoveel mogelijk oplossingsrichtingen bedenkt. Pas daarna ga je toetsen of daar inderdaad een passende oplossing tussen zit.
Design Thinking wordt als denkwijze steeds populairder binnen werkomgevingen, maar komt in de IT nog relatief weinig voor. Dat terwijl deze denkwijze duidelijk zijn vruchten afwerpt als je software ontwikkelt. Je bespaart er veel tijd mee en stemt de software beter af op de gebruiker. Daarom werken wij ook volgens deze denkwijze als we apps ontwikkelen.
Overigens is Design Thinking een passende manier van denken bij alle soorten uitdagingen waarin gebruikers een rol spelen. We geven dan ook regelmatig trainingen over Design Thinking aan bedrijven als KPN en BeFrank om hen deze manier van denken aan te leren.
Design Thinking en Design-driven werken
Design Thinking is de denkwijze achter ons proces: het principe om software altijd te bouwen met de eindgebruiker in ons achterhoofd. Waarom het Design Thinking heet? Omdat je gaat denken als een designer: vanuit je gevoel. Je vraagt je af hoe de gebruiker zich voelt over het product. Inzichten daarover neem je mee in het ontwerp.
Via de principes van Design Thinking kunnen we Design Driven werken. Bij Iconica doen we dat in de vorm van sessies en workshops met gebruikers en door regelmatig prototypes en tussentijdse deliverables te laten zien aan de opdrachtgever.
We gebruiken hiervoor een mix van diverse methodes, zoals Kanban, Scrum en PRINCE2. Zo maken we eerst een grove schets van een app, gaan we daar vervolgens een minimale versie (Minimum Viable Product) van ontwikkelen en testen we die vervolgens bij de eindgebruikers. Dat testen en verder ontwerpen en designen herhalen we voortdurend om uiteindelijk tot een gebruiksvriendelijke en professionele app te komen.
> Lees meer over onze Design Driven-werkwijze.
Voorbeeld Design Thinking: Dutch Master Roasters
Hoe wij Design Thinking toepassen, zie je bijvoorbeeld in ons project voor Dutch Master Roasters. Dit bedrijf maakt hoogstaande koffiebranders. We hebben voor hen een native app ontwikkeld waarmee je via een programma op de iPad aanwijzingen kunt doorgeven aan de koffiebrander.
We wilden software ontwikkelen die meer mogelijkheden biedt en ook intuïtiever is dan wat de standaard is bij koffiebranders. Design Thinking was een passende manier om dat voor elkaar te krijgen. Wij hebben dan ook onderzocht hoe concurrenten de software opbouwen en hoe de ondernemers de machines gebruiken. Daardoor kwamen we er achter dat het een arbeidsintensief proces is, maar de gebruiker niet continu bij de machine staat. Juist daarom blijkt een tablet applicatie waar realtime het brandingsproces visueel weergeven wordt erg handig. Via deze grafieken kan de gebruiker het brandproces bijstellen en beïnvloeden. Zo hebben we software ontwikkeld die perfect aansluit bij wat de gebruiker zoekt en nodig heeft.
De Design Thinking-methode in vijf stappen
Voor de Design Thinking-methode doorloop je vijf fases:
- Empathize. Eerst koppel je je los van eigen aannames of die van de opdrachtgever. In plaats daarvan stel je de eindgebruiker centraal. Je leeft je in de problemen in waar gebruikers tegenaan lopen én in hun behoeften. Daarvoor haal je zoveel mogelijk informatie op bij gebruikers, bijvoorbeeld via interviews of enquêtes.
- Define. Daarna ga je zo helder mogelijk beschrijven wat het probleem is op basis van alle opgehaalde informatie. Dat is de basis om straks tot een oplossing te komen.
- Ideate. Vervolgens wil je zoveel mogelijk oplossingen voor het probleem bedenken (bijvoorbeeld door te brainstormen). Bij die oplossingen houd je rekening met de wensen van gebruikers. Het gaat er niet om dat je meteen tot de beste oplossing komt; het doel is vooral om zoveel mogelijke oplossingsrichtingen te bedenken. Dan kun je later de definitieve oplossing selecteren.
- Prototype. Daarna ga je een vereenvoudigd prototype ontwikkelen voor de gekozen oplossing. Het doel is om het prototype zo snel mogelijk bij je de doelgroep te testen, zodat je kunt zien of het voor hen werkt. Dit proces werkt snel en efficiënt, omdat je steeds on the go verbeterpunten ontdekt en verhelpt.
- Test. Nu ga je de oplossing of het product testen (en nog eens testen, en nog eens, etc.). Vaak zijn de testresultaten aanleiding om aanpassingen te doen. Zo kom je uiteindelijk tot de best mogelijke oplossing.
De Design Thinking-methode is geen lineair proces, maar een flexibele methode. ‘Iteratief’ noemen we het ook wel. Dat betekent dat de oplossing steeds beter wordt doordat via de tests en feedback-loops verbeterpunten naar boven komen waarop je kunt voortborduren. De fases lopen dan ook door elkaar heen. Het proces eindigt niet na de testfase; daarna komen nog meer tests.
Zodra het prototype zó goed is dat het probleem van de gebruiker erdoor wordt opgelost, ga je er een definitief product, app of dienst van maken.
Wij bouwen maatwerksoftware volgens Design Thinking
Bij Iconica gebruiken we de Design Thinking-methode om gebruiksvriendelijke maatwerksoftware te ontwikkelen: interfaces, mobiele apps en websites.
Ben je benieuwd hoe we via Design Thinking tot maatwerksoftware voor jou kunnen komen? We gaan er graag vrijblijvend met je over in gesprek.