Een gebruiksklare app ligt er niet zomaar. Het begint allemaal met een idee. Van dat idee maken we via diverse fases een design en uiteindelijk een werkende app. Wij doen dat volgens een Design Driven werkwijze. Oftewel: de eindgebruiker staat centraal en we komen snel tot een ontwerp in plaats van direct in technische details te vervallen. Hoe werkt Design Thinking? En hoe pakken we het ontwikkelen van een app stap voor stap aan? Hier volgt een beknopte samenvatting.
Design Driven werkwijze
Je zou denken dat het gebruikelijk is om de wensen van de gebruiker als uitgangspunt te nemen als je een app ontwikkelt. Maar nee, in de praktijk zijn vaak de technische mogelijkheden het startpunt. Wij doen dit bewust anders. We ontwikkelen apps op een design-gedreven manier. Dit houdt in dat we al vanaf een vroeg stadium de eindgebruiker centraal stellen. Daardoor kunnen we apps ontwikkelen die goed aansluiten op de wensen van de klant.
We willen iets ontwikkelen waar de eindgebruiker op zit te wachten. Niet iets wat toevallig technisch realiseerbaar is. Daarom starten we met het Design en gebruikersonderzoek en gaan we daarna onderzoeken of het technisch haalbaar is.
>Lees meer over onze Design Driven werkwijze.
Design Thinking: bouwen met de gebruiker als uitgangspunt
Design Thinking is de denkwijze achter ons proces. Het idee is dat je software bouwt met de eindgebruiker in je hoofd. Daarbij kom je snel tot een visuele weergave van het idee en test je daarna direct de technische haalbaarheid ervan. Daardoor weet je zeker dat het ook echt werkt.
Deze manier van denken wordt steeds populairder binnen werkomgevingen, maar komt in IT nog relatief weinig voor. Dat terwijl deze denkwijze duidelijk zijn vruchten afwerpt als je apps ontwikkelt.
Voorbeeld: Springle
Het succes van Design Thinking zie je bijvoorbeeld bij het project dat wij voor ExitToys hebben gerealiseerd. Voor de Springle (interactieve waterspeeltegels die op afstand bestuurbaar zijn) hebben we embedded software en een mobiele app gemaakt.
De eindgebruikers van de app en software zijn kinderen van 3 t/m 12 jaar. Dat is een heel andere doelgroep dan volwassenen. Door direct te kijken naar wat zij zoeken in een app, konden we software realiseren die goed past bij hun wensen en denkwijze.
Design, Development en gebruikersonderzoek
Voor het ontwikkelen van apps, en van software in het algemeen, bestaan allerlei methodes. Misschien ben je bekend met termen als Kanban, SCRUM en PRINCE2. Wij gebruiken een mix van die methodes: uit elke methode selecteren we de stukjes die voor ons goed werken,
De bouw van een app vindt plaats in korte sprints. Zo’n sprint bestaat uit diverse taken, die zijn gebundeld in User Stories. De infographic hieronder geeft een goed beeld van hoe het proces bij ons verloopt.Tijdens het proces worden steeds één of meerdere User Stories volledig ontwikkeld en getest. Design ontwerpt de app en Development bouwt deze. Terwijl Development bouwt, ontwerpt Design de volgende fase. Dat leidt aanvankelijk tot een eerste versie van de app (het Minimum Viable Product) en later tot een versie 2, 3, etc.
OTAP: Ontwikkelen, Testen, Accepteren en Publiceren
Voor onze Design Driven werkwijze gaan we uit van vier processtappen bij het ontwikkelen van een app. Samen heten die OTAP, wat staat voor:
- Ontwikkelen: de app wordt na het design en gebruiksonderzoek gebouwd door de Developer.
- Testen: wij testen de app eerst zelf (ook met een gebruikerstest) en voeren waar nodig aanpassingen door.
- Accepteren: de opdrachtgever test de app nog een keer en accepteert deze zodra deze versie akkoord is.
- Publiceren: de app wordt daadwerkelijk gepubliceerd in de App Store.
Dit proces verloopt overigens nooit strak van fase 1, naar 2, naar 3, naar 4. Na de testfase verwerken we de testresultaten vaak door weer iets nieuws te ontwikkelen, waarna we de aanpassingen opnieuw gaan testen. Uiteraard accepteren we ontwikkelde onderdelen van een app pas zodra belangrijke punten uit de test zijn opgepakt.
Dit is altijd een ongoing process. Deze cyclus van vier stappen herhaalt zich een aantal keer terwijl het project loopt. Na versie 1 komt er vaak een verder gefinetunede versie 2, daarna mogelijk een versie 3, etc.
App ontwikkelen in 5 fases
Het proces van een app ontwikkelen kun je bij ons dus opsplitsen in een aantal fases. We lichten ze één voor één toe.
Fase 1. Gebruikersonderzoek en impressie
Het traject begint met gebruikersonderzoek. Hierbij bepalen we voor wie de software gebouwd wordt. Dat brengen we in kaart door samen met de opdrachtgever persona’s op te stellen van de gebruikers. Daarnaast gaan we gebruikersonderzoek doen. Hiervoor gaan we in gesprek met de eindgebruikers over hun wensen, aandachtspunten, etc. voor een app. De wensen van deze gebruikers staan immers centraal vanuit het principe Design Thinking.
Zijn de persona’s helder? Dan volgt een stijlonderzoek voor de app. Daarna gaan we een eerste schets maken van de app zoals die mogelijk gaat worden. Dit noemen we ook wel een Lo-Fi: low fidelity. Dit is de eerste grove schets die als uitgangspunt dient voor de app.
Fase 2. Proof of Concept
Het ontwikkelen van de app moet ook technisch haalbaar zijn. Om te bewijzen dat dit het geval is, maken we een Proof of Concept (PoC). Dit houdt in dat we de grootste technische uitdagingen werkend demonstreren. Daarmee is zeker dat de opdracht technisch uitvoerbaar is. Op basis daarvan kan de opdrachtgever beslissingen nemen over de investering in het vervolgtraject. Het Proof of Concept is dan ook een belangrijke eerste mijlpaal.
Fase 3. Design, Development en testen
Daarna begint de loop van Design, Development en testen.
Design
Zodra duidelijk is dat de opdracht technisch haalbaar is, start de designfase. We brengen de impressie terug tot een compact maar volledig design. Dit vormt de basis voor de eerste versie van de app. Ook wel het Minimum Viable Product (MVP) genoemd. Oftewel in het Nederlands: het minimaal levensvatbare product.
In deze eerste versie komen alleen de essentiële functionaliteiten terug. Functionaliteiten die wel belangrijk maar niet noodzakelijk zijn, gaan we oppakken in de latere doorontwikkeling.
We spreken ook wel van een Hi-Fi-ontwerp: High Fidelity. Je kunt het eerdere ontwerp (de Lo-Fi) zien als de zwart-wit-tekening; de Hi-Fi is het ingekleurde ontwerp.
Development
Zijn de afbakening en het design van de eerste versie akkoord voor de opdrachtgever? Dan gaan we de software bouwen. Dit gebeurt in korte sprints waarin we steeds een vooraf afgesproken deel van de software bouwen en testen.
Testen
Testen of alles naar behoren werkt én naar wens is van de gebruikers, is een belangrijk onderdeel van een app ontwikkelen. Nadat alle User Stories gebouwd zijn, gaan we de gehele app testen.
Zodra één versie van de app volledig getest is, krijgt de opdrachtgever een testversie om deze uitvoerig (functioneel) te testen. Ook doen we gebruikerstests: een selecte groep eindgebruikers en een testpanel van Iconica gaan de app zelf uitproberen en geven feedback.
Fase 4. Versie 1
Na jouw akkoord op de app publiceren we deze in de app stores. Vanaf dat moment is de app dus te gebruiken.
Fase 5. Versie 2, 3, etc.
Daarna zijn we er nog niet. Het concept ontwikkelt zich, dus de app moet ook meegroeien op basis van nieuwe inzichten van de gebruikers. Daarom werken we in volgende fases (weer via een Design-Development-Test-loop) samen met de opdrachtgever toe naar een versie 2, 3, 4, etc.
Wat zijn de rollen in het project?
Bij het ontwikkelen van de app zijn vanuit Iconica de volgende professionals betrokken:
- Lead Developer en Developers: zij ontwikkelen de app.
- UX/UI Designer: de Designer doet het gebruiksonderzoek, vertaalt de inzichten naar een design en test de designs.
- Projectmanager: deze persoon overziet het project, heeft contact met de Developers en Designer en onderhoudt het contact met de klant.
Standaard werken er twee Developers aan de ontwikkeling van een app. Dat doen we met het oog op kwaliteit én continuïteit. De ene Developer kan eventuele fouten uit de code van de ander filteren. Bovendien kunnen de Developers werk van elkaar overnemen, waardoor het project altijd kan doorgaan.
Verder vragen we vanuit de opdrachtgever één aanspreekpunt, die beslissingen over de app neemt en stakeholders ernaar laat kijken. Het is wel belangrijk dat diegene bevoegd is om inhoudelijke beslissingen te nemen.
Meer weten over Design Thinking?
Design Thinking is dus een passende denkwijze voor het ontwikkelen van een app, maar ook voor veel andere uitdagingen rondom gebruikers. Wil je ook meer vanuit het gebruikersperspectief tot de juiste oplossing komen? Of het nu gaat om productontwikkeling of het ontwikkelen van apps of websites, wij verzorgen graag een training op maat over Design Thinking. Bedrijven als BeFrank en KPN gingen je voor. Ben jij de volgende?
Benieuwd? Bekijk onze trainingen en schrijf je in. Of neem contact met ons op via 0314 – 78 25 67 of via info@iconica.nl. Dan vertellen we je graag meer.